Musikmetodik

M4, musikmetodik - Huvud, axlar, knä och tå

Musikmetodik

Under hösten har vi upptäckt att barnen är väldigt intresserade av att lära sig vad alla kroppsdelar heter. Så då passade vi på att använda oss av sången "Huvud, axlar, knä och tå". Till en början så gick vi igenom vart alla kroppsdelar satt innan vi gav oss in på sången. När vi kände oss redo så tog vi rad för rad sakta och repeterade tills vi kände att barnen förstod. Detta utan musik till en början. När vi nu kände oss varma i kläderna så satte vi igång musiken och provade först långsamt med alla rörelserna. Barnen hängde med väldigt bra. Sen ökade vi farten. Det tyckte alla var väldigt kul. När barnen nu lärt sig sången med rörelser så bestämde vi att fortsätta med temat kroppen och även rita, måla och skulpturera olika kroppsdelar.

Att lära ut sången till arbetslaget var inga problem. Dom lärde sig alla rörelserna snabbt och texten var inte heller svårt då det är mycket upprepning. 




Kommentarer
Postat av: Linda

Vad roligt att ni jobbat med kroppen och alla olika kroppsdelar.

Kul att du berättar hur ni fortsatt arbeta med att få skapa och rita olika kroppsdelarna.

Och även roligt att du berättar att du lärt ut sången till ditt arbetslag och att dem var mottagliga och lärde sig snabbt.

2019-12-12 @ 10:09:29
Postat av: Anonym

en låt som ofta funkar långt upp i åldrarna såväl som för yngre barn! Tydligt beskrivet hur sången ska läras ut, hade varit intressant att läsa om det uppkom några nya ideér när du lärde ut den till ditt arbetslag.

2019-12-18 @ 18:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: